Enligt konsumentköplagen 3 kap. 5 § har köparen i egenskap av konsument som huvudregel rätt att häva köpet vid säljarens dröjsmål:
– Om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för konsumenten, eller
– Om konsumenten före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnandet av varan senast en viss dag är avgörande för att konsumenten ska ingå avtalet.
Exempel på ett fall där dröjsmålet förmodligen skulle anses vara av väsentlig betydelse, är om en konsument beställt sin bröllopsklänning online. Konsumenten ska ha bröllopsklänningen på sitt bröllop och har informerat säljaren om bröllopsdagen före beställningens genomförande. Konsumenten har beställt klänningen i god tid, för att hinna få den levererad och prövad innan bröllopsdagen. Om säljaren är i dröjsmål med leverans, så att klänningen inte levereras till det tilltänkta datumet, ha konsumenten rätt att häva köpet. Konsumenten har nämligen inte behov av den beställda varan efter bröllopsdagen och den blev inköpt för det specifika tillfället. Dessutom beror dröjsmålet på säljaren och har inte uppstått med någon anledning hänförlig till konsumenten. Baserat på dessa omständigheter, bör konsumenten därmed har rätt att lämna tillbaka klänningen och rätt att få återbetalt enligt konsumentköplagens bestämmelser.
Mer information
Är du intresserad av att lära dig mer om juridik? Följ oss på Instragram och LinkedIn. Där har vi två gratis juridikskolor. Vi förklarar bland annat olika juridiska begrepp, svarar på vanliga frågor och uppmärksammar relevanta nyheter och nya lagar m.m. Dessutom har vi juridikquiz på vår hemsida www.AvtalGDPR.se och www.DigitalaJuristerna.se.