Ångerrätt som konsumenter har vid distansköp

Tidsfristen för ångerrätt som konsumenter har vid distansköp är 14 dagar. Det är inte samma sak som reklamation eller garanti. Ångerrätten gäller också om ett företag säljer något till en konsument i ett annat EU-land.

Den ångerrätt som konsumenter har vid distansköp är 14 dagar

Om ett företag säljer produkter eller tjänster till konsumenter på distans , har konsumenten 14 dagars ångerrätt. Exempel på distansförsäljning är vid telefonförsäljning, e-handel eller om ett företag på annat sätt säljer utanför sin butik. Detsamma gäller vid försäljning genom hembesök. Att sälja utanför sin butik kan ske om ett företag ställer ut en popup-butik i en galleria under en vecka för att sälja sin produkt eller tjänst till förbipasserande personer.

Företaget måste enligt lag informera konsumenten om ångerrätten. Om företaget inte gör det, förlängs ångerrätten till ett (1) år. De 14 dagar som konsumenten har på sig att ångra köpet av en vara, börjar gälla när denne fått tillgång till varan. Vid köp av en tjänst börjar ångerfristen istället löpa från och med den dag företaget och konsumenten ingick avtalet.

Observera att det finns undantag från ångerrätten och därmed situationer då ångerrätt inte gäller. Däremot är det viktigt att informera konsumenten om det föreligger något undantag. Exempel på undantag är köp av underkläder där konsumenten öppnar förseglingen eller andra varor som är förseglade av hälso- och hygienskäl. Ångerrätt gäller inte heller för köp av idrottsevenemang eller paketresor. Konsumentverket beskriver fler undantag där ångerrätten inte gäller.