Begagnad bil med trasiga bromsar var inte trafiksäker 

En begagnad bil med trasiga bromsar var inte trafiksäker enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Allmänna reklamationsnämnden, förkortat ARN, är en svensk myndighet som prövar konsumenttvister på ett smidigt sätt utanför domstol. Observera att det enbart är konsumenttvister som de prövar och inte tvister mellan företag eller mellan privatpersoner. Beslutet som ARN fattar är en rekommendation som de flesta företagen följer. Dessutom är det kostnadsfritt för konsumenter att vända sig till denna myndighet. 

Begagnad bil med trasiga bromsar var inte trafiksäker 

En konsument köpte en begagnad och gammal bil från en bilfirma. Konsumenten köpte bilen till ett billigt pris, mot att denne själv skulle stå för reparationer för fel som blev upptäckta vid köpet. En kort tid efter köpet, insåg konsumenten att bilen hade dåliga bromsar och ville därför reklamera köpet. Dessutom var bromsarna inte godkända enligt fordonsbesiktningen som konsumenten hade genomfört till för att undersöka bromsarna.

Allmänna reklamationsnämnden ansåg att felet innebar att bilen inte var trafiksäker. Företaget hade inte heller informerat konsumenten om felet med bromsarna. Om företaget hade informerat om detta fel på ett tydligt sätt, hade det däremot varit tillåtet att sälja bilen i ett sådant skick. 

ARN konstaterade i ärendet att bromsarna ska fungera oavsett hur gammal bilen är eller hur många mil den gått, för att anses vara trafiksäker. Dessutom konstaterade ARN att felet förelåg innan köpet blev genomfört, vilket det behöver göra för att en konsument ska ha rätt att reklamera ett köp på grund av fel. Företaget ville inte reparera bilen kostnadsfritt, men Allmänna reklamationsnämnden ansåg att företaget skulle göra det

En vara är felaktig enligt 4 kap 10 § konsumentköplagen (2022:260), om varan är så bristfällig att användningen kan innebära en ”påtaglig fara för liv eller hälsa”. ARN menar dock att om konsumenten hade blivit informerad om felet på bromsarna, hade det varit möjligt att göra ett undantag.

En fuktskadad mobil där skadan inte var omfattad av garantin 

ARN prövar årligen många tvister mellan företag och konsumenter. I ett annat ärende erbjöd ett företag garanti på en mobiltelefon som en konsument köpte. Garantitiden var ett (1) år. Däremot förelåg det undantag från garantin, vilket framgick i bruksanvisningen. Om mobilen hade blivit skadad på grund av fukt, vatten, regn eller extrema temperaturer gällde garantin inte.

Konsumenten som lämnade in telefonen inom garantitiden ville ha en ny mobil på grund av skadan, men företaget avslog begäran. Allmänna reklamationsnämnden kom fram till att garantin inte gällde för konsumenten i detta fall, eftersom det var en fuktskada.