Definitionen av reklam i sociala medier

Influenser marketing har blivit allt vanligare och det är viktigt att beakta definitionen av reklam i sociala medier i enlighet med lagen. Det är många som tror att reklam i sociala medier som en influenser gör bara föreligger om företaget betalar pengar i utbyte mot reklamen. Men så är inte fallet. Reklam föreligger även vid andra tillfällen. Om företaget erbjuder gratis produkter i utbyte mot reklam, anses det också vara reklam. Därför måste det framgå att det är reklam på inlägget i fråga vid sådana fall också. Om det inte framgår, är det dold marknadsföring, vilket är förbjudet enligt marknadsföringslagen.

Definitionen av reklam i sociala medier

Många företag gör reklam i sociala medier på olika sätt och därför är det bra att känna till reglerna. Om en influenser postar ett inlägg i sociala medier med en länk till exempelvis en e-handel och får pengar i utbyte mot det eller per klick, är det också fråga om reklam.

När någon gör reklam i sociala medier eller på någon annan plattform, såsom en tidning, måste det framgå att det är reklam. Dessutom måste det framgå tydligt. Om ett inlägg i sociala medier innehåller reklam, ska det inte stå längst ner i inlägget. Detta eftersom läsaren enkelt och snabbt ska kunna förstå att det är reklam. Observera att kraven är högre om det i normala fall inte brukar vara reklam på platsen där reklamen förekommer. Vid sådana fall måste det vara ännu tydligare. Ett sådant exempel är i en krönika.

Konsumentverket har genomfört en granskning av reklamidentifiering i sociala medier, och de upptäckte flera brister i många inlägg som inte uppfyller marknadsföringslagens villkor.