Företag måste få undersöka fel som konsumenten påstår

Företag måste få undersöka fel som konsumenten påstår vid en reklamation eller om ett fel omfattas av garantin enligt ARN. ARN är en förkortning av Allmänna reklamationsnämnden, som är en svensk myndighet som prövar tvister mellan konsumenter (privatpersoner) och näringsidkare (företag).

I Sverige har konsumenter en reklamationsfrist på minst tre (3) år vid köp av lös egendom enligt lagstiftning. Däremot kan reklamationsfristen i vissa fall vara ännu längre. Exempel på lös egendom är bilar, vitvaror, mobiler m.m. Motsatsen till lös egendom är fast egendom, vilket är mark. 

Företag har rätt att undersöka de fel som konsumenten påstår

En konsument ville reklamera en dator som denne köpt 10 månader tidigare. Företaget ville därefter skicka datorn till en auktoriserad verkstad för att undersöka anledningen till felet. Konsumenten hade garanti på datorn, men det omfattade inte alla typer av fel och därför ville de undersöka om felet omfattades av garantin. Om felet på datorn var omfattat av garantin, skulle företaget ge en ny dator kostnadsfritt. Däremot ansåg konsumenten att tiden för att undersöka datorn, som företaget sa skulle ta ungefär 3-4 veckor, var för lång. Därför ville konsumenten istället ha en ny dator direkt. Om detta inte var möjligt, ville denne häva köpet. Företaget avslog båda kraven och ärendet blev därför överlämnat till ARN.

Allmänna reklamationsnämnden kom fram till att företag har rätt att undersöka fel som konsumenten påstår, innan företaget tar ställning till konsumentens begäran om en ny vara eller hävning av köpet. I detta fall ansåg myndigheten inte att det skulle innebära en väsentlig olägenhet för konsumenten att företaget skulle undersöka felet.

Konsumenten fick inte rätt i ärendet, utan företaget hade gjort rätt i att erbjuda sig att undersöka felet och erbjuda ett utbyte eller reparation utan kostnad för konsumenten om felet var omfattat av garantin.