Företaget måste tydligt informera att det är ett abonnemang

Företaget måste tydligt informera att det är ett abonnemang kunden blir bunden till när kunden tar emot gratisprodukter, vilket är en av flera punkter som företaget måste följa enligt domen från Patent- och marknadsdomstolen. Företaget lockade konsumenter på det sättet utan att vara tillräckligt tydliga om det löpande abonnemanget. Dessutom har företaget använt påståenden som är förbjudna enligt domstolen och är förenade med ett vite om företaget bryter mot dem.

Företaget måste bland annat tydligt informera att det är ett abonnemang och är förbjudna från att använda vissa påståenden

Företaget får inte påstå att deras produkt ”ökar din förbränning” av fett. Detsamma gäller påståendet om att produkten ”bidrar till normalt fettbränning”. Företaget har också fått förbud gällande sin marknadsföring av en annan produkt också. Det är inte tillåtet för företaget att bland annat påstå att produkten i fråga ”förebygger åldersprocessen”. Här kan du läsa fler förbud som företaget fått.

Förbuden är förenade med ett vite. Det innebär att företaget kommer få betala ett vite på tre miljoner kronor om de bryter mot förbuden.

Marknadsföring som innehåller miljöpåståenden

När ett företag gör marknadsföring som innehåller miljöpåståenden, är det viktigt att företaget kan styrka dem. Om inte, kan det vara vilseledande marknadsföring vilket är förbjudet enligt marknadsföringslagen. Även aggressiv marknadsföring och dold marknadsföring är förbjudna. Det kan till och med vara vilseledande marknadsföring om påståendet är korrekt, men att fördelen inte är så stor som det kan verka av påståendet. Observera att kraven för miljöpåståenden är höga när det kommer till att kunna bevisa det.

Ett exempel på ett miljöpåstående är en miljömärkning. I vissa fall kan företaget behöva förklara miljömärkningen. Med andra ord är det inte alltid tillräckligt att bara använda en miljömärkning.