Garantin gällde inte för konsument med fuktskadad mobil 

Garantin gällde inte för konsument med fuktskadad mobil enligt ett beslut från ARN. Garanti är ingen lagstadgad rättighet, men det är relativt vanligt att företag erbjuder det till sina kunder. Till skillnad från den lagstadgade reklamationsrätten, som konsumenter alltid har när de köper en vara eller tjänst från ett företag.

Även fast ett företag erbjuder en garanti, behöver det inte innebära att vad som helst får hända med produkten och ändå vara omfattat av garantin. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) prövar tvister mellan företag och konsumenter och det är gratis för konsumenter att vända sig till myndigheten. 

Garantin gällde inte för konsument med fuktskadad mobil enligt ARN

Allmänna reklamationsnämnden avslog ett krav från en konsument, när en mobiltelefon hade blivit utsatt för fukt och därför blivit skadad. Konsumenten hade garanti på telefonen, men företaget hade informerat om att garantin inte gällde om mobilen blev utsatt för skador som blivit orsakade av vatten, regn, fukt eller extrema temperaturer. Oftast beror sådana skador på grund av hur konsumenten hanterar mobilen.

Konsumenten ville ha en ny mobil, eftersom den inte fungerade på grund av fuktskadan. Däremot ansåg företaget att garantin inte gällde, eftersom den blivit skadad av vätska. 

Enligt den tekniska utredningen utförd av företaget, hade mobilen blivit fuktskadad och därför gällde inte garantin. Detta garantivillkor hade företaget informerat konsumenten om i bruksanvisningen. Allmänna reklamationsnämnden kom fram till att garantin inte gällde för den fuktskadade mobilen och företaget fick därför rätt

Om en konsument påstår fel, har företaget rätt att undersöka felet 

I ett annat ärende prövat av ARN, köpte en konsument en dator och 10 månader senare gick konsumenten till butiken och påstod att det var fel i datorn. Företaget ville undersöka felet genom att skicka den till en verkstad som var auktoriserad, för att undersöka om felet omfattades av garantin eller inte. Däremot ville inte konsumenten detta, utan ville istället få en ny dator eller häva köpet. Detta eftersom konsumenten påstod att 3-4 veckor för att undersöka felet var för lång tid. Företaget avslog begäran om att ge en ny dator eller häva köpet. Därför gick ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden. Allmänna reklamationsnämnden kom fram till att ett företag får undersöka fel som konsumenten påstår och företaget fick därmed rätt hos Allmänna reklamationsnämnden.