Företaget har inte kunnat bevisa de påstådda hälsoeffekterna

Ett företag har inte kunnat bevisa de påstådda hälsoeffekterna som de påstått om produkterna i sin marknadsföring. Därför är marknadsföringen förbjuden. Det kom Patent- och marknadsdomstolen fram till i sin dom.

Företaget har inte kunnat bevisa de påstådda hälsoeffekterna

Företaget kunde inte visa att det funnits vetenskaplig dokumentation som är vedertagna när de utfört sin marknadsföring. I domen finns det flera påståenden som företaget är förbjudna att använda. Det är nio punkter och om företaget använder något av dem, kommer de få betala ett vite på 500 000 kr för varje enskild överträdelse. Med andra ord kan det sammanlagt uppgå till 4,5 miljoner kronor i vite om de använder alla de förbjudna marknadsföringsmetoderna som domstolen nämnt. Här kan du läsa om de exakta marknadsföringsmetoderna som företaget är förbjudna att använda som Konsumentverket har sammanfattat. Dessutom är det möjligt att få tillgång till hela domen om man kontaktar konsumentverket@konsumentverket.se och anger 2019/367 (diarienummer).

Använda miljöpåståenden och hälsoeffekter vid marknadsföring

När ett företag anger hälsoeffekter i sina påståenden vid marknadsföring, är det viktigt att kunna styrka dem. Detsamma gäller om företag har miljöpåståenden. Därför är det bra att först se om det går att styrka dem eftersom det annars utgör vilseledande marknadsföring. Vilseledande marknadsföring är förbjudet enligt marknadsföringslagen, precis som aggressiv marknadsföring och dold marknadsföring.