Skillnad mellan reklamation om garanti

Det är skillnad mellan reklamation och garanti. Garanti är frivilligt för företag att erbjuda, medan reklamationsrätten är lagstadgad tvingande rättighet för konsumenter, vilket inte går att avtala bort om köparen är konsument och säljaren näringsidkare.

Skillnad mellan reklamation om garanti

Reklamation

Reklamation är en lagstadgad rättighet för konsumenter som företaget inte får avtala bort. En reklamation ska bli godkänd om det föreligger ett ursprungligt fel. Till exempel om en dator ska ha tio (10) timmars batteritid, men att den efter två månader enbart har två (2) timmars batteritid. Vid sådana fall kan man anta att felet förelåg innan konsumenten fick datorn. Reklamationsfristen för konsumenter är i många fall tre (3) år enligt konsumentköplagen. Om ett företag köper en vara från ett annat företag gäller istället köplagen och reklamationsfristen är vid sådana fall två (2) år, men den lagen är inte tvingande. Därför är det möjligt att avtala bort rättigheten till reklamation när både köparen och säljaren är näringsidkare. Detsamma gäller när både köparen och säljaren är privatpersoner.

Garanti

Garanti är istället något som företag kan välja erbjuda frivilligt. Detta innebär att företag inte behöver göra det. Om företaget erbjudern en garanti, har en köpare rätt att använda sin garanti om varan blir försämrad under garantitiden. Företaget behöver inte ge en ny vara utan kan istället till exempel reparera varan i fråga. Det är också bra att veta att garantin inte alltid gäller. Om en köpare är oaktsam kan denne förlora sin rätt att utnyttja garantin. Exempelvis om fel uppstår vid onormal användning av varan som garantin omfattar.

Observera att eventuell garanti inte innebär att konsumenten förlorar sin rätt att reklamera varan. Till exempel om företaget erbjuder ett (1) års garanti, har konsumenten fortfarande rätt att reklamera den vid ett eventuellt ursprungligt fel inom den lagstadgade reklamationsfristen.