Företag måste kunna styrka miljöpåståenden i reklam

Företag måste kunna styrka miljöpåståenden i reklam och därför är det viktigt att tänka efter innan man gör något sådant påstående. Dessutom är det viktigt att tänka på att inte vilseleda konsumenten i sin marknadsföring. Vilseledande marknadsföring är förbjudet enligt marknadsföringslagen. Detsamma gäller aggressiv marknadsföring och dold marknadsföring.

Företag måste kunna styrka miljöpåståenden i reklam för att det inte ska vara vilseledande marknadsföring

Exempel på vilseledande marknadsföring när företag använder miljöpåståenden i sin reklam där miljöfördelen är mindre än vad det verkar enligt påståenden. Med andra ord kan det vara sant att det är en miljöfördel, men att fördelen är betydligt mindre än vad det verkar enligt miljöpåståendet. Om ett företag utelämnar viktig information kan det vara vilseledande marknadsföring.

Exempel på aggressiv marknadsföring är när marknadsföring innehåller trakasseriser. Detsamma gäller om det innehållet något hot.

När ett företag använder ett miljöpåstående, ska de kunna verifiera att det stämmer. Därför är det bra att vara tydlig i sin marknadsföring vid användning av miljöpåstående. Observera att kraven är höga när det kommer till att kunna bevisa ett sådant påstående. Dessutom ska det framgå direkt, vilket innebär att mottagaren av marknadsföringen inte ska behöva trycka på någon länk på att få det beskrivet eller liknande.

Om ett företag använder ett miljöpåstående är det marknadsföringslagen som gäller. Det är den centrala lagen som reglerar reklam och marknadsföring. Däremot finns det även andra lagar som också reglerar reklam och marknadsföring som företag måste ta hänsyn till och följa.