Reklamation ska ske inom skälig tid från upptäckten av felet

En reklamation ska ske inom skälig tid från upptäckten av felet. Reklamation innebär att informera säljaren om ett fel eller en brist i en köpt tjänst eller produkt. En reklamation bör bli genomförd skriftligen, exempelvis via e-post. Det kan nämligen vara enklare att bevisa när reklamationen blev genomförd och vilken information som ingick i reklamationen. En köpare har rätt att reklamera ett fel, även om säljaren inte har lämnat några garantier. Det är skillnad mellan reklamation om garanti.

Köpare har rätt att reklamera en produkt om det är ett ursprungligt fel. Reklamationsfristen varierar, beroende på om köparen är en konsument (privatperson) eller näringsidkare (företag). Det är viktigt för köparen att känna till att reklamation ska ske inom skälig tid från upptäckten av felet.

Om säljaren är ett företag och köparen är en privatperson, gäller konsumentköplagen som är en tvingande lagstiftning. Vid sådana fall har köparen minst tre år på sig att reklamera. Men om både köparen och säljaren är näringsidkare, gäller köplagen istället och då är reklamationsfristen två (2) år. Köplagen är inte en tvingande lagstiftning och därför är det möjligt att avtala om sämre villkor än det som står i lagen. Exempelvis är det möjligt att vid sådana fall avtala om en kortare reklamationsfrist.

Reklamation ska ske inom skälig tid från upptäckte av felet

Om en konsument genomför en reklamation inom två (2) månader från och med upptäckten av ett fel, anses det alltid vara inom skälig tid. I vissa fall kan konsumenten upptäcka felet precis innan reklamationsfristen har löpt ut, och vid sådana fall har denne ytterligare två månader på sig att reklamera.

Ett ursprungligt fel innebär att det exempelvis är ett fabrikationsfel. Ett praktiskt exempel är om man köper en dator som ska ha tio (10) timmars batteritid, men efter en månad räknat från köptillfället är batteritiden enbart två timmar. Vid sådana fall kan man anta att felet är ursprungligt.

Företaget får avhjälpa felet genom att till exempel laga varan. Däremot ska det ske inom skälig tid. Detsamma gäller om företaget väljer att ersätta varan med en ny. Efter att företaget reparerar felet eller ger en ny, får konsumenten ytterligare tre (3) år på sig att reklamera den.