Konsumenter kan i vissa fall häva ett köp av en vara

Konsumenter kan i vissa fall häva ett köp av en vara, men inte alltid. Konsumenter har rätt att reklamera en vara om det föreligger ett ursprungligt fel. Reklamationsfristen är i de flesta fall tre år enligt konsumentköplagen. Däremot innebär inte en genomförd reklamation att konsumenten per automatik har rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna.

Konsumenter kan i vissa fall häva ett köp av en vara

När en konsument reklamerar en produkt, har företaget rätt att avhjälpa felet eller leverera en ny felfri vara. Konsumenten kan kräva att få häva köpet om företaget inte gör detta. Observera att företaget ska betala tillbaka pengarna för varan och konsumenten behöver inte acceptera att företaget ger ett tillgodokvitto istället.

Om företaget kan visa att felet inte har en stor betydelse, kan hävningsrätten för konsumenten upphöra. Dessutom ska konsumenter försöka begränsa skadan. Med andra ord ska konsumenten inte fortsätta använda varan så att eventuella skador blir värre.

I vissa fall kan en konsument få rätt till skadestånd vid en reklamation. Till exempel om det uppstår utgifter för konsumenten på grund av felet, såsom resekostnader för att behöva resa till butiken vid en reparation. Detsamma gäller om det innebär en inkomstförlust för konsumenten. Observera att reklamation och garanti inte är samma sak.

Något som är bra att känna till, är att reklamationsrätten ser annorlunda ut beroende på om köparen är en konsument eller näringsidkare. Reklamationsfristen är till exempel två (2) år enligt köplagen, som gäller om både köparen och säljaren är företag, eller privatpersoner. Dessutom kan reklamationsfristen enligt köplagen förkortas eller i sin helhet avtalas bort, efter överenskommelse mellan köparen och säljaren eftersom köplagen inte är en tvingande lagstiftning. Köplagen är en så kallad dispositiv lag, som kan avtals bort i del eller helhet.

Däremot är konsumentköplagen en tvingande lagstiftning, vilket innebär att det inte är tillåtet att avtala om sämre villkor för konsumenten än de som framgår av lagen. Om det ändå sker, kommer sådana avtalade villkor som är till nackdel för konsumenten att vara utan verkan för denne.